default-header
Home Tracking-cookies

Tracking-cookies

Tracking-cookies, ook wel marketingcookies, zijn cookies die binnen een domein of over verschillende domeinen gebruikt worden om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen uiteindelijk gerichte aanbiedingen gedaan worden. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de remarketingcampagnes van Google AdWords. Niet alleen Google AdWords maakt gebruik van tracking-cookies, ook socialmedia-accounts, nieuwsbrieven en partnersites maken gebruik van deze cookies. Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. Nadat een gebruiker geaccepteerd heeft dat cookies worden bijgehouden, mogen deze cookies worden geplaatst.

Komt het 'gratis' internetten in gevaar?

Vanaf 25 mei 2018 hoeven internetgebruikers niet meer op elke website cookies te accepteren. Voorheen werd een eindgebruiker ‘geforceerd’ om cookies te accepteren, aangezien ze anders een slecht werkende website voor zich kregen. Met de invoering van de e-privacyverordering  hoef  je deze cookie-instellingen slechts één keer aan te geven in je browserinstellingen.

Als gebruiker van het internet denk je nu misschien: mooi! Uitzetten die cookies. Helaas liggen er toch wat bedreigingen op de loer. Als de tracking-cookies niet gebruikt mogen worden door bedrijven, kan het gratis internetten in gevaar komen. Als jij op zoek gaat naar een nieuwe bank van een grote webwinkel, zal deze bank jou zeer waarschijnlijk achtervolgen op bijvoorbeeld grote nieuws-websites. De advertentieruimte die zulke websites aanbieden zijn dé bron van inkomsten voor veel vergelijkbare sites. De oorzaak-gevolgrelatie is sterk aanwezig. Als organisaties als nieuws-websites (in dit voorbeeld) geen advertentieruimte meer beschikbaar kunnen stellen voor bijv. woonwinkels, lopen ze inkomsten mis. Een logisch gevolg is dat je moet gaan betalen voor nieuws.

De wijziging heeft invloed op campagnes

De e-privacyverordering heeft invloed op analytische cookies in combinatie met derde partijen en tracking-cookies. Voor de afdeling development heeft de e-privacyverordering minder impact en is het eerder een verbetering. Om gebruik te kunnen blijven maken van Google Analytics, zal het account aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Voor de afdeling online marketing heeft de invoering van de e-privacyverordering  een grotere invloed, namelijk standaard geen gebruik meer kunnen maken van de tracking-cookies. Deze wijziging heeft veel invloed op online-marketingcampagnes en kan het ‘gratis’ internet in gevaar brengen.

Bron: Frankwatching